Amíg nem váltottam Blackberry-re, nem volt teljesen világos, mit is értenek pontosan az amerikaiak a "texting" kifejezés alatt. Nehezen hittem el, hogy egy országban autóvezetők tízezrei szenvedjenek súlyos SMS-függőségben és menjenek a falnak, vagy csavarodjanak fel a szalagkorlátra azért, mert épp a telefonjukat nyomkodják. Aztán jött az új telefon és vele együtt a Blackberry Messenger nevű app, ami gyakorlatilag egy MSN-klón, de olyan spúr, hogy ha egész nap chatelünk rajta az asszonnyal, akkor sem marad szabad szemmel látható nyoma a telefonszámlán, ami a magyar szolgáltatóknál alsó hangon is több tíz Forintos SMS-árak mellett nem elhanyagolható különbség. Szóval most már értem, miért olyan addiktív a texting és miért fejlesztenek az összes mobil platformra olyan alkalmazásokat, amelyek részben leveszik ezt a "terhet" az autóvezetők válláról, hogy legalább menet közben ne ezzel foglalkozzanak.
Ilyen szoftver például a State Farm, a napokban megjelent Android widget-e is, melynek segítségével gyakorlatilag önálló életre kel a Google operációs rendszerét futtató telefonunk. Bár az alkalmazást kimondottan olyan szituációkra tervezték, amikor a készülék tulajdonosa épp autót, vagy motort vezet, a variációs lehetőségek nagy száma lehetővé teszi, hogy a legkülönfélébb élethelyzetekben is hasznát vegyük. A State Farm alkalmazásában többféle előre (és általunk!) definiált válaszüzenetet állíthatunk be, amelyet a program automatikusan elküld azokra a telefonszámokra, amelyekről kerestek bennünket, mialatt autóztunk/motoroztunk, így menet közben nem kell amiatt aggódnunk, hogy lemaradunk valamiről.
Mivel nem Androidos telefont használok és a State Farm egyelőre nem kínál Blackberry kompatibilis verziót az említett alkalmazásból, kézenfekvő ötletnek tűnt feltúrni a netet egy hasonló programért és láss csodát, meg is találtam, az I-M-Driving személyében, amely kifejezetten a BB felhasználókat célozza meg. A program működési elve alapvetően megegyezik a State Farm-féle változatéval, de értelem szerűen mindkettőnek megvannak a maga hiányosságai és pozitívumai. Kezdjük mindjárt a definiálható üzenetekkel. Míg az Androidos verzióban több üzit is beállíthatunk, addig az I-M-Driving mindössze két lehetőséget kínál, ám ebből az egyiket csak e-mailben tudja elküldeni, így gyakorlatilag egyetlen választási lehetőségünk marad.
Cserébe azonban sokkal szofisztikáltabb módon dönti el, hogy akcióba lép-e bekapcsolás után, avagy sem. Noha mindkét alkalmazást gombnyomással indíthatjuk el, az I-M-Driving nem veszi át teljes mértékben az uralmat a telefon felett. Míg az Androidos app egészen a kikapcsolásáig kezeli a bejövő hívásokat, a BB-s cucc a rendelkezésre álló belső GPS által szolgáltatott adatok alapján dönti el, hogy közbe kell-e avatkoznia. Ez a gyakorlatban úgy néz ki, hogy meghatározott időközönként "ránéz" a GPS-re és ha úgy ítéli meg, hogy a telefon mozgásban van és a tulaj nem gyalogosan közlekedik, akkor figyelni kezd... Bejövő hívás esetén lehetőséget biztosít számunkra, hogy felvegyük, egészen addig hagyja kicsöngeni a telefont, amíg a másik fél, vagy a szolgáltató meg nem szakítja a hívást és csak ezután lép akcióba, elküldve a korábban beállított szabadkozó üzenetünket, illetve opcionálisan választható mellékletként:
- GPS koordinátáinkat
- pillanatnyi sebességünket
- haladási irányunkat
- időbélyegzőt
- egy rövid, kvázi "noreply" figyelmeztetést, miszerint az üzenetet nem mi küldtük, hanem a telefon, illetve a szoftver
Az I-M-Driving tehát kb. ugyanolyan kezes jószág, mint a State Farm-féle app. Mindenképp kiemelném, hogy az élesedést tekintve okosabb, hiszen nem muszáj feltétlenül ki-be kapcsolgatni (nálam napok óta aktív és pöpecül teszi a dolgát), annyiban azonban butább, hogy csak bejövő hívásra tud válaszolni és csak egyetlen előre definiált kifogással operálhatunk, nem beszélve arról, hogy míg az Androidos app ingyenes, addig a BB-s változat bizony pénzbe kerül, bár szerintem az ember testi épsége megér egy ezrest...